W dniu 26 listopada 2024 r. z inicjatywy Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty Pana Piotra Łojka w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „CK Technik” w Kielcach odbyło się spotkanie informacyjno-konsultacyjne Koordynatorów wsparcia szkół ogólnodostępnych w realizacji zadań związanych z upowszechnianiem edukacji włączającej i wsparciem psychologiczno-pedagogicznym.
Spotkanie otworzył Pan Norbert Krzystanek – Zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego Kuratorium Oświaty w Kielcach, który w swoim wystąpieniu wskazał, iż zagadnienia związane z dobrostanem psychicznym i edukacją włączającą są jednym z priorytetowych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej. Podkreślił rolę i potrzebę organizowania tego typu inicjatyw, gdyż służą one wsparciu nauczycieli w realizacji zadań związanych z organizacją kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dziękując nauczycielom, specjalistom za przybycie na szkolenie wskazał jednocześnie, iż sukces przedsięwzięcia jest możliwy nie tylko dzięki zaangażowaniu organizatorów -Kuratorium Oświaty w Kielcach, ale także wsparciu merytorycznemu specjalistów i nauczycieli doradców metodycznych.
Pierwsza sesja spotkania poświęcona była omówieniu zagadnień dotyczących problemów psychicznych dzieci i młodzieży. Pani dr Danuta Kossak omówiła Czynniki wpływające na odporność psychiczną dzieci i młodzieży w kontekście zaburzeń depresyjnych. Temat zaprezentowany przez Panią dr Danutę Kossak – psychologa, wieloletniego pracownika Miejskiego Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kielcach stał się znakomitym wprowadzeniem do drugiej sesji spotkania prowadzonego w formule pracy w grupach przez Panią Monikę Majkowską – doradcę metodycznego, pedagoga specjalnego w Szkole Podstawowej nr 25 w Kielcach i Panią Małgorzatę Majtę – doradcę metodycznego, pedagoga szkolnego w Szkole Podstawowej nr 31 z Oddziałami Integracyjnymi w Kielcach. Część warsztatowa oscylowała wokół zagadnienia Zamiast „Wy” twórzmy „My”- wspieranie edukacji inkluzyjnej w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów, organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w celu zwiększenia widoczności różnorodności potrzeb edukacyjnych w zespołach klasowych i systemie szkolnym. Inspiracją do rozmowy i pracy zespołowej był przygotowany na okoliczność spotkania materiał informacyjny Zamiast „Wy” twórzmy „My”.
W panelu dobrych praktyk uczestnicy zostali zaproszeni do korzystania ze specjalnie przygotowanego Padletu, dzięki któremu stworzona zostanie płaszczyzna do wymiany spostrzeżeń w zakresie: rozpoznania potrzeb i propozycji rozwiązań w zakresie edukacji inkluzywnej oraz wsparcia psychologicznego, a także ewaluacji działań i wniosków na przyszłość.
Na zakończenie spotkania Pan Norbert Krzystanek – Zastępca Dyrektora Wydziału Nadzoru Pedagogicznego podkreślił, że podjęta przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty inicjatywa będzie platformą wymiany poglądów i dalszym poszerzaniem wiedzy z zakresu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów i pracy w klasie zróżnicowanej.