Informacja dotycząca zadań realizowanych przez nauczycieli-doradców metodycznych w roku szkolnym 2023/2024
Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli:
- Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
- Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
- Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju
w roku szkolnym 2023/2024 organizowały i prowadziły wspomaganie szkół i placówek oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa, wprowadzanych zmian w przepisach prawa oświatowego oraz wyników diagnozy potrzeb szkół i placówek. Doradztwo metodyczne realizowane było z wykorzystaniem różnych form wsparcia.
I. Wspomaganie szkół i placówek
Lp. | Zadania i formy pracy doradców metodycznych | Liczba form wsparcia | Liczba uczestników | ||||
1. | Konsultacje (indywidualne i grupowe) | 1266 | 1973 | ||||
2. | Prowadzenie zajęć edukacyjnych | zajęcia otwarte | 109 | 240 | |||
warsztaty | 171 | 1627 | |||||
konferencje | 41 | 1454 | |||||
seminaria | 11 | 288 | |||||
szkolenia | 545 | 13398 | |||||
kursy doskonalące | 10 | 126 | |||||
obserwacja zajęć | 88 | 88 | |||||
spotkania informacyjne | 224 | 244 | |||||
konkursy | 15 | 1329 |
Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów
Lp. | Nazwa placówki doskonalenia nauczycieli | Liczba sieci współpracy | Liczba uczestników | ||||
1. | Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach | 5 | 80 | ||||
2. | Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach | 17 | 609 | ||||
3. | Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju | 12 | 404 | ||||
Suma | 34 | 1093 |
II. Sposoby organizowania form wsparcia:
- liczba form wsparcia zorganizowanych stacjonarnie – 2010
liczba uczestników – 17083 - liczba form wsparcia zorganizowanych zdalnie – 387
liczba uczestników – 6118
Wnioski wynikające ze wspomagania szkół i placówek w zakresie doradztwa metodycznego:
- Tematy proponowanych szkoleń były ściśle związane z aktualnymi wyzwaniami w pracy nauczycieli dostosowane do potrzeb danej szkoły/placówki.
- Doradcy metodyczni reagowali na bieżące potrzeby szkół i placówek, dostosowując tematykę i formy szkoleń do aktualnych potrzeb edukacyjnych. Dzięki temu oferta była na bieżąco aktualizowana, co przyczyniło się do efektywnego wspierania nauczycieli.
- Do najczęściej wybieranej problematyki szkoleń i innych form wsparcia dla nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024 należały:
- organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zasady oceniania,
- Standardy Ochrony Małoletnich, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania cyberprzemocy i innym zagrożeniom związanym z korzystaniem z Internetu,
- rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne,
- praca z uczniem z doświadczeniem migracji,
- współpraca z rodzicami uczniów, umiejętność prowadzenia konstruktywnych rozmów i rozwiązywania sytuacji trudnych,
- wsparcie w zakresie nowych metod nauczania promujących efektywne uczenie się,
- praca z uczniami z problemami emocjonalnymi,
- kształtowanie kompetencji kluczowych przy wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Nauczyciele korzystający z różnych form doskonalenia wysoko oceniają spotkania w ramach zespołów przedmiotowych i sieci współpracy. Podkreślają, że dzielenie się doświadczeniami oraz poszukiwanie nowych rozwiązań problemów dydaktycznych i wychowawczych sprzyja podnoszeniu jakości edukacji.
- Preferowaną przez nauczycieli formą organizacji doskonalenia zawodowego są szkolenia o charakterze warsztatowym wskazujące praktyczne rozwiązania dydaktyczne, metodyczne i opiekuńczo-wychowawcze.