24 października 2024

Wspomaganie szkół i placówek przez nauczycieli-doradców metodycznych w roku szkolnym 2023/2024

Informacja dotycząca zadań realizowanych przez nauczycieli-doradców metodycznych w roku szkolnym 2023/2024

Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli:

  • Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
  • Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
  • Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju

w roku szkolnym 2023/2024 organizowały i prowadziły wspomaganie szkół i placówek oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa, wprowadzanych zmian w przepisach prawa oświatowego oraz wyników diagnozy potrzeb szkół i placówek. Doradztwo metodyczne realizowane było z wykorzystaniem różnych form wsparcia.

I. Wspomaganie szkół i placówek

Lp. Zadania i formy pracy doradców metodycznych Liczba form wsparcia Liczba uczestników
1. Konsultacje (indywidualne i grupowe) 1266 1973
2. Prowadzenie zajęć edukacyjnych zajęcia otwarte 109 240
warsztaty 171 1627
konferencje 41 1454
seminaria 11 288
szkolenia 545 13398
kursy doskonalące 10 126
obserwacja zajęć 88 88
spotkania informacyjne 224 244
konkursy 15 1329

Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów

Lp. Nazwa placówki doskonalenia nauczycieli Liczba sieci współpracy Liczba uczestników
1. Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach 5 80
2. Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach 17 609
3. Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju 12 404
Suma 34 1093

II. Sposoby organizowania form wsparcia:

  1. liczba form wsparcia zorganizowanych stacjonarnie – 2010
    liczba uczestników – 17083
  2. liczba form wsparcia zorganizowanych zdalnie – 387
    liczba uczestników – 6118

Wnioski wynikające ze wspomagania szkół i placówek w zakresie doradztwa metodycznego:

  1. Tematy proponowanych szkoleń były ściśle związane z aktualnymi wyzwaniami w pracy nauczycieli dostosowane do potrzeb danej szkoły/placówki.
  2. Doradcy metodyczni reagowali na bieżące potrzeby szkół i placówek, dostosowując tematykę i formy szkoleń do aktualnych potrzeb edukacyjnych. Dzięki temu oferta była na bieżąco aktualizowana, co przyczyniło się do efektywnego wspierania nauczycieli.
  3. Do najczęściej wybieranej problematyki szkoleń i innych form wsparcia dla nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024 należały:
    • organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
    • zasady oceniania,
    • Standardy Ochrony Małoletnich, ze szczególnym uwzględnieniem zapobiegania cyberprzemocy i innym zagrożeniom związanym z korzystaniem z Internetu,
    • rola i zadania nauczyciela współorganizującego kształcenie specjalne,
    • praca z uczniem z doświadczeniem migracji,
    • współpraca z rodzicami uczniów, umiejętność prowadzenia konstruktywnych rozmów i rozwiązywania sytuacji trudnych,
    • wsparcie w zakresie nowych metod nauczania promujących efektywne uczenie się,
    • praca z uczniami z problemami emocjonalnymi,
    • kształtowanie kompetencji kluczowych przy wykorzystaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej.
  1. Nauczyciele korzystający z różnych form doskonalenia wysoko oceniają spotkania w ramach zespołów przedmiotowych i sieci współpracy. Podkreślają, że dzielenie się doświadczeniami oraz poszukiwanie nowych rozwiązań problemów dydaktycznych i wychowawczych sprzyja podnoszeniu jakości edukacji.
  2. Preferowaną przez nauczycieli formą organizacji doskonalenia zawodowego są szkolenia o charakterze warsztatowym wskazujące praktyczne rozwiązania dydaktyczne, metodyczne i opiekuńczo-wychowawcze.