Nowy rok szkolny 2023/2024 to kontynuacja działań związanych z popularyzowaniem systemu doradztwa zawodowego w województwie. O fakcie tym stanowi inicjatywa – Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty – organizacji kolejnego spotkania z Koordynatorami Powiatowych Punktów Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego oraz doradcami metodycznymi z doradztwa zawodowego. Seminarium informacyjno-konsultacyjne odbyło się 4 października 2023 r. w Centrum Kształcenia Zawodowego „CK Technik” w Kielcach.
W problematykę inwestowania w kształcenie, doskonalenie i szkolenia zawodowe jako warunku zdobywania umiejętności w procesie uczenia się przez całe życie wprowadziła uczestników spotkania Pani Małgorzata Łakomiec – Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. W swoim przesłaniu Pani Dyrektor zaakcentowała, iż zachodzące zmiany w świecie współczesnym implikują systematyczne poszerzanie wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności w pracy pedagogicznej, co ma istotne znaczenie w rozwijanych w perspektywie uczenia się przez całe życie kompetencji kluczowych ujętych w ZSU – jako umiejętności podstawowe i przekrojowe.
Z kolei Pani Beata Szwed – kierownik Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Kielcach przedstawiła założenia projektu realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki Wsparcie i rozwój mechanizmów współpracy i koordynacji na szczeblu centralnym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie (edukacja formalna, edukacja pozaformalna i uczenie się nieformalne).
Inspirującym przesłaniem było wystąpienie Pana Tomasza Sokołowskiego – nauczyciela konsultanta ŚCDN w Kielcach, który przedstawił uczestnikom seminarium wyzwania związane z rozwojem technologii cyfrowych: Zmiany w edukacji związane z rozwojem AI. ChatGPT możliwości wykorzystania w pracy pedagogicznej.
Słusznie podkreślił, iż umiejętności cyfrowe stanowią niezbędny warunek pełnego uczestnictwa w XXI wieku, a termin „sztuczna inteligencja” może wydawać się futurystyczny, to jednak dziedzina ta, ma już długą historię rozwoju. AI obecna jest w naszym codziennym życiu i stosowana w procesach edukacyjnych. Otwiera nowe wymiary dla poprawy jakości edukacji i umożliwia spersonalizowane podejście do procesu uczenia się.
Przyjęty program seminarium o charakterze informacyjno-konsultacyjnym ujmował również obszary stanowiące o kierunku realizacji zadań na rok szkolny 2023/2024 wynikających zarówno z głównych priorytetów polityki oświatowej państwa, jak i potrzeb rynkowych:
- Realizacji działań w zakresie rozwijania umiejętności podstawowych i przekrojowych ZSU 2030.
- Inicjowania działań wspierania rodzin w zakresie wychowania, opieki i rozwoju umiejętności (doradztwo zawodowe).
- Kreowania płaszczyzny dla wzmocnienia współpracy międzyszkolnej.
W kolejnej części spotkania myślą przewodnią było stworzenie przestrzeni do aktywności uczestników na rzecz wspólnej pracy w zakresie modyfikacji Świętokrzyskiego Kalendarium Doradztwa Zawodowego w powiązaniu z obszarami oddziaływań Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030, wyznaczonymi kierunkami polityki oświatowej państwa oraz spostrzeżeniami i rekomendacjami odbiorców.
Efektem pracy ekspertów zadaniowych było przedstawienie doprecyzowanych i dookreślonych rozwiązań organizacyjnych i metodycznych ujętych jako inspiracje w Świętokrzyskim Kalendarium w roku szkolnym 2023/2024. Problematyka objęta pracą warsztatową uczestników, zmodyfikowana przeprowadzoną dyskusją, planowana jest do opublikowania w formie właściwego opracowania na stronie kuratorium oświaty.