Publiczne placówki doskonalenia nauczycieli:
– Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
– Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach,
– Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju
w roku szkolnym 2021/2022 organizowały i prowadziły wspomaganie szkół i placówek oraz doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa, wprowadzanych zmian w systemie oświaty oraz diagnozy potrzeb szkół i placówek. Nauczyciele-doradcy metodyczni wspomagali nauczycieli oraz rady pedagogiczne w rozwijaniu umiejętności metodycznych oraz planowaniu i organizowaniu procesu kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb uczniów. Doradztwo metodyczne realizowane było z wykorzystaniem różnych form wsparcia.
- Wspomaganie szkół i placówek
Lp. |
Zadania i formy pracy doradców metodycznych
|
Liczba form wsparcia |
Liczba uczestników |
|
1. | Konsultacje (indywidualne i grupowe)
|
1640 | 3025 | |
2. | Prowadzenie zajęć edukacyjnych
|
zajęcia otwarte | 115 | 480 |
warsztaty | 341 | 3535 | ||
3. | Organizowanie innych form doskonalenia wspomagających pracę dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczą nauczycieli
|
wykłady | 0 | 0 |
konferencje | 34 | 1563 | ||
seminaria | 13 | 449 | ||
szkolenia | 634 | 12015 | ||
kursy doskonalące | 16 | 206 | ||
forum | 7 | 192 | ||
obserwacja zajęć | 175 | 179 | ||
konkursy | 15 | 1632 | ||
spotkania informacyjne | 199 | 477 | ||
zajęcia e-learningowe | 183 | 2416 | ||
wizyty studyjne | 1 | 23 | ||
projekty | 3 | 99 |
Organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia
|
|||
Lp. | Nazwa placówki doskonalenia nauczycieli | Liczba sieci współpracy | Liczba uczestników |
1. | Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach
|
9 | 201 |
2. | Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach | 14 | 392 |
3. | Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku-Zdroju
|
10 | 812 |
Suma
|
33 | 1405 |
- Sposoby organizowania form wsparcia:
- liczba form wsparcia zorganizowanych stacjonarnie – 2597
liczba uczestników – 16058
- liczba form wsparcia zorganizowanych zdalnie – 553
liczba uczestników – 8501
- liczba form wsparcia blended learning – 16
liczba uczestników – 213
III. Wnioski wynikające ze wspomagania szkół i placówek oraz potrzeb nauczycieli w zakresie doradztwa metodycznego:
Nauczyciele:
- wskazują potrzebę podnoszenia swoich kompetencji, w szczególności w zakresie: metod pracy z uczniem zdolnym i specyficznymi trudnościami w uczeniu się, wychowania i profilaktyki, kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, technologii informacyjno-komunikacyjnej, współpracy z rodzicami oraz prowadzenia eksperymentów i innowacji;
- zainteresowani są ofertą szkoleniową dotyczącą zagadnień wspierających pracę pedagoga specjalnego;
- zgłaszają potrzebę w zakresie dzielenia się dobrymi praktykami oraz praktycznymi rozwiązaniami problemów edukacyjno-wychowawczych;
- preferują e-learningową lub w systemie hybrydowym formę uczestnictwa
w doskonaleniu zawodowym.