5 listopada 2021

„Powiedz, co czujesz. Zdemaskuj emocje”. Kampania społeczna Ministerstwa Zdrowia

Prezentacja nowych ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej, gdzie dzieci i młodzież mogą szybko otrzymać profesjonalną pomoc oraz udzielanie praktycznych wskazówek dla rodziców i opiekunów, które ułatwią rozpoznanie problemów psychicznych i emocjonalnych – to główne zadania kampanii społecznej realizowanej przez Ministerstwo Zdrowia.

Zamierzeniem kampanii jest stopniowa zmiana świadomości społecznej dotyczącej sposobu dbania o kondycję psychiczną, która jest integralną częścią zdrowia każdego człowieka. Niestety nieprawdziwe opinie na temat problemów psychicznych oraz lęk przed niezrozumieniem i oceną otoczenia sprawiają, że wiele osób wstydzi się skorzystać ze wsparcia. Powszechny jest także brak wiedzy na temat różnorodnych form pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży oferowanej przez ośrodki finansowane z funduszy publicznych.

Oprócz pomocy oferowanej w ośrodkach niezbędne jest zapewnienie dzieciom i młodzieży także możliwości anonimowego kontaktu i rozmowy ze specjalistą. Dlatego jednym z celów kampanii będzie promocja specjalnej infolinii 800 12 12 12 oferującej doraźne wsparcie dzieciom i młodzieży. Numer działa przez całą dobę, a połączenie z nim jest bezpłatne. Młodzi ludzie, którzy od zwykłej rozmowy telefonicznej wolą komunikator, mogą skorzystać z chatu dostępnego na stronie internetowej Rzecznika Praw Dziecka https://czat.brpd.gov.pl/.

Śledząc publikowane w trakcie kampanii treści, będzie się można również dowiedzieć, jak objawiają się problemy psychiczne i emocjonalne u dzieci i nastolatków oraz które symptomy powinny zmobilizować rodziców i opiekunów do reakcji. Tym bardziej, że długotrwały stres spowodowany przez pandemię miał negatywny wpływ na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Według badań przeprowadzonych przez ONZ prawie 40% osób w okresie dojrzewania w czasie lockdownu odczuwało niepokój, było bardziej nerwowych i drażliwych.

W przypadku pojawienia się sytuacji zagrażającej życiu lub zdrowiu dziecka czy nastolatka, cierpiącego z powodu problemów psychicznych, należy niezwłocznie skontaktować się z numerem alarmowym (112) lub najbliższym oddziałem SOR.

W trakcie kampanii będzie można także dowiedzieć się o warunkach otrzymania świadczeń. Często młodzi ludzie, z obawy przed nieprzychylną reakcją otoczenia czy stygmatyzacją boją się prosić o pomoc. Dlatego kampania skoncentruje się także na przedstawieniu ośrodków oferujących wsparcie psychologiczne, jako budzących pozytywne skojarzenia miejsc, w których w przyjaznej  i życzliwej atmosferze można otrzymać profesjonalną pomoc i trafić pod opiekę doświadczonych i kompetentnych specjalistów.

Więcej na temat kampanii: gov.pl/zdrowie/opieka-psychologiczna.