19 maja 2020

Maj miesiącem Scratcha – nauka programowania online

Programowanie nie jest już dziś tylko domeną informatyków – uczy się go coraz więcej dzieci i młodzieży. Nauka kodowania rozwija w nich kreatywność, uczy logicznego i analitycznego myślenia oraz rozwiązywania problemów – niezbędnych umiejętności w dorosłym życiu. Właśnie dlatego Amazon, w ramach zajęć online STEM[1] Kindloteka, szczególnie w maju zachęca do nauki Scratcha – języka programowania, używanego przez miliony młodych ludzi na całym świecie. Przez cały miesiąc realizowane są bezpłatne lekcje online, przygotowane specjalnie z tej okazji, a 20 maja zaplanowano główne świętowanie urodzin Scratcha.

Amazon we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog dołączył do inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji i od połowy marca prowadzi warsztaty edukacyjne online w ramach programu Amazon STEM Kindloteka, w których dotychczas wzięło już udział ponad 12 000 uczestników. Zajęcia są skierowane do dzieci oraz nauczycieli, edukatorów, bibliotekarzy oraz rodziców. Inicjatywa powstała w związku z zawieszeniem zajęć w szkołach spowodowanym pandemią koronawirusa.

W maju tematem przewodnim programu Amazon STEM Kindloteka jest Scratch, czyli język programowania opracowany przez prof. Mitchela Resnicka i Lifelong Kindergarten Group w MIT (Massachusetts Institute of Technology) Media Lab, który zajmuje się rozwojem nowych technologii i angażowaniem dzieci i młodzieży w kreatywną naukę. Scratch uczy młodych ludzi kreatywnego myślenia, współpracowania oraz wyciągania wniosków – czyli ważnych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu. W Scratchu dzieci mogą dać upust swojej pomysłowości i dzielić się nią z innymi w ramach społeczności programu – tworzyć interaktywne gry, animacje czy historyjki. Za jej powstaniem i działaniem stoi idea 4P, czyli rówieśnicy (peers), zabawa (play), pasja (passion) i projekty (projects) – połączone w całość tworzą unikalną globalną społeczność.

Zajęcia Scratch odbywają się w maju regularnie od poniedziałku do piątku o godz. 11:30 i są dostępne na stronie Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog. Ich tematyka została przygotowana specjalnie na świętowanie miesiąca Scratch – to na przykład literatura (ulubiony bohater), środowisko (woda, śmiecenie) czy projektowanie (krzesła, rękawiczki) i wiele innych. Łącznie w maju odbędzie się 20 zajęć online dla dzieci i młodzieży. Dodatkowo stworzone zostały także 4 webinary dla dorosłych – głównie nauczycieli, ale także edukatorów i rodziców, których celem jest zachęcenie włączenia dzieci w świętowanie miesiąca Scratch. Jeden z nich poprowadzi dr hab. Aleksandra Przegalińska, filozof i futurolog, ekspertka w dziedzinie sztucznej inteligencji. Jej webinar „Sztuczna inteligencja dla dzieci – Dlaczego warto kodować?” odbędzie się 20 maja o godz. 17:00 na stronie Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog – wystarczy kliknąć w link. Uczestnicy spotkania dowiedzą się m.in. dlaczego programowanie jest ważne dla rozwoju dziecka oraz co łączy kodowanie i sztuczną inteligencję (w nawiązaniu do sytuacji z COVID-19).

Głównym wydarzeniem będzie Dzień Scratcha 20 maja, podczas którego zorganizowany zostanie cały dzień aktywności związanych z wykorzystywaniem Scratcha oraz szerzeniem idei jego społeczności. Aktywności zostaną zorganizowane wokół motto “meet – share – learn”. Uczestnicy spędzą dzień, stawiając czoła szeregowi wyzwań, będą mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami i wspólnie przeżyją radość płynącą z uczenia i tworzenia. Punktem kulminacyjnym wydarzenia będzie spotkanie z maskotką Scratcha, czyli rudym kotem – uczestnicy sprawdzą, co potrafi zrobić kot Scratch i na jakie wyzwania jest gotowy. Każdy będzie mógł dołączyć do wydarzenia, które prowadzone będzie przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog.

Więcej informacji na temat miesiąca Scratch można znaleźć na stronie: cyfrowydialog.pl

[1] Skrót STEM pochodzi od pierwszych liter angielskich wyrazów Science – Nauka, Technology – Technologia, Engineering – Inżynieria, Math – Matematyka. Edukacja STEM polega na łączeniu aktywności z zakresu przynajmniej dwóch dyscyplin, ale jest również filozofią zdobywania wiedzy w praktyczny sposób.