21 września 2016

Komunikat przypominający o konieczności przestrzegania prawa oświatowego przez nauczycieli

Szanowni Państwo
Dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

W związku z licznymi pytaniami rodziców oraz skargami wpływającymi do Kuratorium Oświaty w Kielcach przypominam o konieczności przestrzegania prawa oświatowego, w szczególności w zakresie oceniania osiągnięć uczniów.

Art. 44b ust.3 ustawy o systemie oświaty mówi, że:

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do:

1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.

ust.8. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców (…),o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen (…), wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania”.

Nie jest zatem zgodne z prawem formułowanie wymagań na ocenę celującą wykraczających poza przyjęte w szkole programy nauczania.

Jednocześnie przypominam, że art. 44c ustawy o systemie oświaty mówi:

1. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.

2. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w art. 44b ust. 8 pkt 1, do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 44zb.

Dlatego zachęcam Państwa Dyrektorów do monitorowania sposobu, w jaki nauczyciel zarządza czasem na lekcji, by uniknąć sytuacji, kiedy konsekwencją niewłaściwego planowania zajęć jest zadawanie obszernych prac domowych wymagających pomocy rodziców. Uwadze Państwa polecam także kwestię nadrabiania zaległości wynikających z nieobecności ucznia w szkole. Z całą stanowczością pragnę podkreślić, że to nauczyciel posiadający odpowiednie wykształcenie, wiedzę z zakresu metodyki i psychologii, jest osobą kompetentną do przekazania uczniowi wiedzy i umiejętności z realizowanego programu. Nie należy oczekiwać, że kompetencje te zostaną przejęte przez dom rodzinny.

Przypominam, iż zgodnie z §3.1 rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach nauczyciele są zobowiązani do rozpoznawania i zaspokajania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, w tym wynikających ze szczególnych uzdolnień oraz niepowodzeń edukacyjnych.

Świętokrzyski Kurator Oświaty
Kazimierz Mądzik